Premenstruační syndrom

Radí Vám: Markéta Koubková



Dobrý den, prosim o doporuceni produktu na hormonalni nerovnovahu – pred menstruaci mam silene vykyvy nalady, deprese, plac, jsem hrozne protivna na okoli, odnasi to deti…
Mam to vypozorovane, ze vzdy par dni pred a behem jsem v tomto stavu.
Cetla jsem, ze existuje vylozene nemoc, neco jako zhorseny premenstruacni syndrom. Zajima me, co na to pomaha??? Nasla jsem tablety z drnku obecneho-agnus castus. Mohlo by to pomoci? Zacala jsem resit i ted pomoci psycholozky, protoze tohle mi vse jen zhorsuje….
Po menstruaci jsem vetsinou klidnejsi, ale vim, ze to zas prijde.
Hormony neberu. Děkuji Jana

Dobrý den Jano,

děkujeme, že jste se s důvěrou obrátila na naši poradnu.

Popisujete, že se potýkáte s těžkými příznaky premenstruačního syndromu (PMS).  To může být kombinace tělesných a emocionálních příznaků v období mezi ovulací a menstruací. Mezi obvyklé příznaky patří vše, co popisujete a mnohé další. PMS je třeba řešit individuálně, proto Vám žádný doplněk stravy nemohu doporučit jako univerzální řešení.

Drmek obecný Vitex agnus castus se obecně doporučuje na bolestivou a nepravidelnou menstruaci, nadměrné krvácení při menstruaci, během menoupauzy nebo při neplodnosti. Také může být nápomocný při nachlazení nebo poruchách trávení. Nelze ho však používat univerzálně a čekat zlepšení.

Píšete, že svůj stav jste začala řešit s psycholožkou. To bude jistě dobrý začátek. Zejména pokud máte silné deprese.

PMS má ale mnoho symptomů a vyžaduje zpravidla i mnoho změn celkového životního stylu, jako například:

  •  úpravu pohybového režimu: zkuste chodit na procházky, tancovat, nebo najít pohyb, který vás bude bavit a bude Vám pomáhat. Můžete se porozhlédnout v okolí jestli nemáte poblíž lekce hormonální jógy
  • změnu ve stravování: zaměřte se na svůj jídelníček a pokuste se vysledovat, co Vám pomáhá nebo naopak prohlubuje symptomy. Obecně bývá problém v nedostatku hořčíku. Jezte dost ořechů, luštěnin, semínek, listové zeleniny a ovoce jako avokádo a banány. Kupte si kvalitní doplněk stravy obsahující Mg. Někdy pomáhá i méně solit, zejména pokud registrujete zadržování vody v těle. Jezte dostatek ovoce, zeleniny, vlákniny. Zaměřte se na dostatek vápníku, vitamínů skup. B, C, E. Vyhýbejte se kofeinu, alkoholu a nikotinu
  • dostatečně odpočívejte, relaxujte, pokuste se redukovat stres. Podpořte imunitní systém.

Pokud by Vám výše zmíněné rady nepomáhaly nebo se situace stávala nadále neúnosnou, konzultujte svůj stav s obvodním lékařem nebo gynekologem. Měl by Vám udělat podrobnější endokrinologické vyšetření (odběr anamnézy a laboratorní vyšetření hormonů z krve).

Přeji Vám brzké zlepšení,

za tým poradny Rodím v klidu

Markéta Koubková

porodní asistentka


Podpořte nás

Podpořte nás
Naši činnost můžete podpořit na transparentním účtu: 2400762783/2010