Acylpyrin v těhotenství

Radí Vám: Marie Vnoučková



Byla jsem včera u dr a doporučil mi magnezium a acylpirin kvůli preklampsii, jaký je váš názor na to? Jaké magnesium je dobré a má cenu brát ten acylpirin preventivně?

Dobrý den,
ptáte se na názor na užívání magnezia a acylpyrinu  kvůli preeklampsii, jaké magnezium je dobré a zda užívat acylpyrin preventivně.
Nejlepší prevencí preeklampsie  je zdravý životní styl. Zejména pravidelný pohyb, čerstvé potraviny s dostatečným obsahem bílkovin, vápníku, hořčíku, vitaminu C, vitaminu E, selenu, zinku, omega 3 mastných kyselin. Také česnek se doporučuje. Nemít nadváhu, nekouřit.
Rizikové faktory jsou vysoký krevní tlak, cukrovka nebo onemocnění ledvin ještě před těhotenstvím. Dále některá autoimunitní onemocnění jako je lupénka nebo antifosfolipidový syndrom. Také je třeba zohlednit, zda jste již byla těhotná a zda jste neměla vysoký krevní tlak nebo přímo příznaky preeklampsie. Dále rodinnou anamnézu preeklampsie. Zda vám není více jak 40 let, zda nemáte BMI nad 35 nebo zda nečekáte dvojčata či trojčata…. Pokud máte některé tyto rizikové faktory, zejména dva a více, je namístě sekundární prevence, tedy formou Anopyrinu. Doporučovaná dávka je 75 – 150 mg od 12. -16. týdne těhotenství. Cílem má být zlepšit průtok krve cévami v placentě a tím zajistit dostatečné okysličování  a vyživování vašeho miminka.
Můj názor je tedy takový, že pokud jste zdravá, mladá, aktivní, dobře se stravujete, tak preventivně acylpyrin nepotřebujete. Pokud máte některé rizikové faktory, ať už ty, které jsem zmínila, nebo jakékoliv další, vždy je dobré dát na radu lékaře. V každém případě je ale vhodné v těhotenství chodit na pravidelné kontroly tlaku, moče a všeho dalšího dle doporučení.
Co se týče magnézia je nejlepší mít ho dostatek v potravě. Zde jsou potraviny bohaté na magnezium: Ořechy – zejména mandle, kešu a para ořechy. Luštěniny – čočka, fazole, cizrna, hrách, sója. Semínka – lněné, dýňové, chia. Obilniny – pšenice, oves a ječmen, pohanka a quinoa. Banány. Zelená listová zelenina. Avokádo.
Já si myslím, že nejlepší magnezium je ve stravě. Pokud má váš lékař jiný názor, ptejte se na doporučení nejlepšího magnezia jeho.
Přeji vám, ať se vaše těhotenství vyvíjí dobře. Něco můžete udělat dobrou životosprávou, dobrou stravou, aktivním pohybem atd. V případě, že máte nějaké riziko, nemoc či jinou zátěž, řiďte se radami lékaře.
Za tým poradny Rodím v klidu
Marie Vnoučková
porodní asistentka
  • Nikol

Podpořte nás

Podpořte nás